torsdag 24. februar 2011



Hvit Base





Det rår jo ingen tvil om at huset vårt domineres av hvite flater (både vegger, tak og gulv), og jeg får utallige mailer om hvilke(n) nyanse vi har brukt her og der...
Jeg skulle ønske jeg jeg kunne fortelle dere noe mer spennende en det jeg skal si nå, da det jo finnes veldig mange fine varianter av hvit på fargekartene, men sannheten er at jeg kun bruker Hvit Base (ublandet) fra Jotun.
I våre tidligere hjem brukte vi en del Lys Antikk og Eggehvit, men med tid og stunder så har jeg funnet ut at det enkleste er det beste, og Hvit Base er helt enkelt så HVIT som jeg ønsket:)






Vi har jo mye hvitmalte møbler også, og med de to tidligere nevnte nyansene, synes jeg veggene fikk et gulaktig preg, noe jeg ikke ønsket.
Jeg kommer definitivt til å bruke Hvit Base på alle vegger i vårt kommende tilbygg også, som skal romme våre nye soverom. Vi kommer til å gå for en kombinasjon av stående og liggende plank på veggene på barnerommene, samt at vi kommer til å legge furugulv som vi kommer til å hvitolje (hvis det heter det...).
Jeg tror det begrenser seg hvilke glansgrader du kan få denne malingen i (uten at jeg skal garantere dette), selv har vi valgt glansgrad 10.
Håper dere fikk svar på det dere lurte på, selv om det kanskje ikke var et så spennende svar...;)

NB: Sjekk kommentarfeltet for noen ekstra ekspertopplysninger fra Nina i Jotun:)


klem Kjersti



60 kommentarer:

  1. Dere har et så flott hjem:)

    W

    SvarSlett
  2. ikke helt med her! hva er forskjellen på hvit base og vanlig hvit?! chi er det nærmeste jeg har kommet hvit farge uten gult i.. men hvit base har jeg aldri hørt om. Eller mener du egentlig hvit?

    SvarSlett
  3. Hei whitebite:)

    Det står svart på hvitt "Hvit Base" på malingsspannet, men jeg tror nok Chi ikke er så veldig ulik nei:)
    Sitter her med fargeviften fra Sens, og den ser også veldig hvit ut for meg:)
    Det er egentlig bare tilfeldigheter som har ført til at jeg har begynt å bruke Hvit Base...

    :)

    SvarSlett
  4. det enkle er
    ofte det beste :)


    klem

    SvarSlett
  5. Men da er det nok rent hvit du mener.. Når je tenker meg om så står det "base" når fargen er "ren", dvs helt ublandet. Chi har 10% sort i seg. Jeg bruker alltid helt hvitt i tak, men i forhold til vegger etc skulle jeg ønske det fantes en mellomting mellom eggehvit og Chi! fordi eggehvit er for gul, og Chi for grå-hvit! Ikke lett å elske hvitt;o)

    SvarSlett
  6. Ja, det er så hvitt det kan få blitt, en helt ublandet base, plukket rett fra hylla:)

    SvarSlett
  7. Hei gode du! Lekkert hos deg uansett kvitfarge! Vi måtte velge eggekvit no, sidan kjøkkeninnredning og dører har gulna ein del etter 12 år... Ikkje så lett å halde på med desse kvitfargane, nei. Lekre bilder hos deg uansett! Eg har vore dårleg i ryggen og gått med krykker siste mnd, men no ser det ut til at eg kanskje kan få gjort småting i huset igjen. Målet i dag : vaske bada :)

    Ha ein flott torsdag!
    Klem E!

    SvarSlett
  8. Det enkle er ofte det beste. Vi har eggehvit og Claro i hele leiligheten (begge har litt gulskjær i seg), men neste gang jeg skal male vil jeg nok velge en hvitere farge slik som hos dere. Ser så rent og delikat ut :-) God helg til deg!

    SvarSlett
  9. Det er så koselig når det kommer et blogginnlegg i ny og ne fra deg!:) Jeg har også gått vekk fra eggehvit og gultonene. Men valgte Chi til stuen, mulig jeg går for helt hvit neste gang, i neste hus. Vi er faktisk litt på husjakt om dagen, men det kommer jo INGENTING vi vil ha på markedet! Ha en fin dag, kjære venn! God klem

    SvarSlett
  10. Nydelige bilder! Du er flink !!

    Kristine :)

    SvarSlett
  11. Enig med deg, her i huset måler eg mykje med heilt kvitt. Eller kvitt med kvitt i som dei seier på måleforretninga og himler ein smule med augene;)
    Ha ein fin dag!
    Klem:)

    SvarSlett
  12. For den som er over snittet interessert…. :o)

    Hvit Base er maling som ikke er blandet / brukket overhodet. Altså spannet man tar rett ut av hyllen, som Kjertsi sier.
    Men merk at det finnes ulike baser, (Hvit, A, B, C etc) tilpasset fargenes mørkhetsgrad bl.a slik at man får med seg riktig spann ut av butikken !
    Når man skal ha en farge, sørger butikken for at man får korrekt base til valgt farge.

    7236 Chi har NCS kode 0401-G42Y.
    Det betyr ar den er hvit (96 %) med 4 % sort i seg, og 1 % kulør / farge.
    1 % kulør er nærmest ingenting!! Så vidt øyet klarer å oppfatte…
    Men denne 1 % med kulør består da av 42 % gult (Y) og resten (58 % ) grønt (G).
    Det er nettopp den lille dråpen med grønt som gir Chi det litt ”kalde” og helt hvite utseende, fremfor å fremstå som litt gulaktig, som mange andre hvite toner gjør.. f.eks Egghvit.

    En brukket / blandet farge dekker bedre på veggen enn Hvit base.
    Men i og med at CHI knapt inneholder farge, er differensen i dekkevnen knøttliten.

    Og til de som leter etter farger som ligger mellom 7236 CHI og 1001 EGGHVIT, så finnes det da håp :o) Ta en titt på 1624 LETTHET f.eks.
    Den er mindre gul og noe hvitere i utseendet enn Egghvit.

    Ja…for den som ennå ikke har sovnet av fargeleksjonen min, så kan vi konkludere med at Chi er en SVÆRT hvit farge, den hviteste av de hvite (blandende) fargene :o)


    Beklager hvis jeg fikk leserne dine til å sovne her, Kjersti :o)
    (...bakdelen ved å kjenne meg…hi hi)


    Hilsen Nina – fargedesigner Jotun AS.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Flott innlegg. Jeg bruker bare hvit base (altså tar med meg spannet ublandet). Har brukt maling fra forskjellige leverandører. Aldri tenkt over A,B,C osv. Ingen i butikken som har nevnt dette for meg. Jeg bruker høyblank på alle vinduer og dører m dørlister, matt på vegg og tak og tak lister (Har sparkla flater så jeg må ha noe som er veldig matt der) På noen av listene gir det litt rart gjenskinn noen steder. Som du sier dekker det på en måte ikke. Det Jeg har nå fått levert nye vinduer i hele leiligheten. Store bygårdsvinduer. Disse er self. levert i bomull. Disse skal males om kort tid. Jeg er litt i tvil om jeg skal bruke nøytral hvit (hvitbase) eller ta klassisk hvit for at resultatet skal se bra ut. Dekkende. Spesielt dersom høyblank. Vinduene nå er jo sprøytemalt fra fabrikk. Hvis nøytral, hvilke ABC bør jeg bruke. Og hva er høyblank hvis det ikke står. For eksempel 40, 50, 60, 70, 80? Takk for svar :-)

      Slett
  13. Hei frøken:)

    Jeg hadde egentlig tenkt å "etterlyse" deg i innlegget, og høre om du kunne bidra med litt ekspert info, og hadde en følelse av at du kom til å dukke opp, hihi:)
    Tusen takk for info:)
    Fryktet jeg var helt på viddene her, men da var det jo ikke så halvgærn´t det jeg skrev allikevel;)

    SvarSlett
  14. dersom noen sovner av slike viktige opplysninger, er de ikke opptatt av interiør :))takk..takk..

    neste spørsmål:
    hva er forskjell på de ulike basene..og hvilken er mest hvit ??

    ønsker meg noe som minner om kalk / kritt.. altså helt matt..

    SvarSlett
  15. ..og hei på deg Frøken Kjersti :o)

    Jeg kjente det liksom på gikta at du hadde lagt ut noe om farger da vet du... :o)
    Så nei, du var ikke på viddene, men jeg smatt inn med litt info likevel.

    Til Berit:
    Du skal velge HVIT BASE når du ønsker å male med helt krittende hvit maling som ikke er brukket / blandet. Hvit base oppleves da som noe kjøligere enn en brukket/ blandet farge. Men mange ønsker nettopp dette uttrykket. Men velg en GOD maling!
    De andre basene er kun til å få brukket / blandet mørkere farger. Jeg velger å ikke gå noe mer i detalj om de andre basene... det er helt uvikitg for oss å vite...da tenker butikkene for oss :o)

    SvarSlett
  16. Jeg har av en eller annen grunn også falt på hvit base når jeg maler hvitt.. men uten å helt selv vite hvorfor ;)
    Men som så ofte ellers.. det enkle er ofte det beste..
    Men sånn ellers da.. Hvor har du kjøpt glassene du oppbevarer havregrynet i? Er på utkikk etter noen glass som er mindre enn norgesglassene, men likevel store nok til å romme en slant...


    Ha en strålende dag!
    Hilsen
    Kjersti

    SvarSlett
  17. …det var da voldsomt og mye den Jotun dama hadde på hjertet i dag…!

    Jeg glemte nemlig å nevne at glansgrader helt klart påvirker opplevelsen av farger.
    Tar du en farge, i to ulike glansgrader vil fargen se noe ulik ut.

    Det finnes ulike glansgrader i en skala fra 01 / 02 som er helt matt, og opp til 80 som er ansett som høyglans. Hvorav glans 10 – 15 – 40 og 80 er de mest normale.
    Men det er produktet du maler med som avgjør hvilke glansgrader du kan få.
    Man får altså ikke alle produkter i alle glansgrader.
    Tradisjonelt sett velger man lav glansgrad på slette vegger, og noe høyere glansgrad på tre og panel. (panelvegger, møbler, listverk etc)

    Når det gjelder gulning av maling, spesielt synlig på hvitaktige møber / panel , så er det som oftest fordi det er malt med tradisjonell oljemaling. Det er noen av ”ingrediensene” i malingen som med tiden gulner.
    For å unngå denne gulningen må man velge en vanntynnet maling, som f.eks Lady Interiør tre, eller Jotun Sens. Da holder panelveggen, gulvet, møblene eller listene seg hvite år etter år… :o)

    Så er det jo en helt egen diskusjon hvorfor noen liker oljemaling kontra vanntynnet maling. Det har med påføringsegenskaper å gjøre, tørketid og lukt.

    ...men den diskusjonen skal jeg spare dere for….et sted går liksom grensen også.. :o)

    Takk søteste Kjersti, som slapp meg til her, på din arena :o)

    Og til alle dere andre; Ha en fargerik dag :o)

    Hilsen Nina – Fargedesigner i Jotun.

    SvarSlett
  18. Hei Nina.

    Håper det er ok at jeg spør deg etter noe her også:

    Vi skal bygge hus og skal ha gipsvegger i hele huset. jeg lurer på flg:

    Vil du anbefale matt glans?
    Jeg ønsker en helt hvit farge. Skal jeg da si vanlig Hvit A-base?

    Håper du kan svare :D

    Hilsen Stine
    Jeg ønsker

    SvarSlett
  19. Til Stine:
    Skal du ha slette vegger ville jeg personlig valgt Lady Pure Color, - altså helt matte vegger!! Utrolig lekkert :o)

    Hvittonen må du jo avgjøre selv.
    Skal du ha kjølig hvit, uten noe farge, skal du ha HVIT BASE.
    Men de aller fleste velger jo å brekke fargen noe.
    Alle innredningelementer som ferdigmalte dører, listverk, møbler etc kommer som oftest ikke i helt hvitt, men i fargen Bomull eller Egghvit. Det kan være greit å vite før man velger. Sjekk hva du selv har.
    Ønsker du svakt kulørte vegger, altså hvit med litt varme i, bør du se på farger som:
    Chi, - helt hvit
    Letthet - hvit, med svakt innslag av gult
    Hvit Komfort - gulaktig hvit.
    Egghvit - gulaktig hvit
    Bomull - gulaktig hvit (litt gulere enn Egghvit)
    Klassisk Hvit - hvit med svakt innslag av grått.
    Refleksjon - varm hvit, med innslag av grått
    Sommersne - helt lys gråbeige.
    Hvit Pepper - lys, varm grå.

    ..for å nevne noen av de helt lyse og hvite tonene... :o)

    Når fargevalget skal taes;
    Ta hensyn til gulv, innredning (kjøkken..etc), møbler osv. Tenk helhetlig!
    Prøv fargene - kjøp prøvebokser!!

    Lykke til - Hilsen Nina

    SvarSlett
  20. Tuuuusen takk for bra tips og svar Nina og Kjersti! Helt supert!! :)

    Klem tessi

    http://tessi-la-la-land.blogspot.com/

    SvarSlett
  21. Utrolig flott diskusjon her inne :)
    Tusen takk for info, Nina !! og tusen takk Kjersti for spalteplass ;)

    SvarSlett
  22. jeg har også brukt helt hvitbase på (nesten alle)veggene her hjemme... er vist litt kresen på den gultonen,og synes jeg ser det i alt;) hehe
    spes hvis det da hadde kommet noe som faktisk var kritthvitt ved siden av...

    takk for inspirasjon. Og til Jotun-Nina takk for fasit svar. Det var ikke kjedelig, bare lærerikt:)

    SvarSlett
  23. Hei Kjersti. Er det mulig å få mailadressen din? Skulle så gjerne spurt deg om hvordan du har fått soveromsgulvet ditt så lekkert. Eventuelt om du tar kontakt med meg på akl@frisurf.no. Hilsen Ann Kristin

    SvarSlett
  24. Hei ! Veldig nyttig link for meg dette :-) holder på å bygge og skal gå igang med malingen og den skal være hvit. Vi skal ha kjøkken i høyglans fra norema. Nå er ikke innredningen helt hvit, selv om den heter hvit høyglans. Kan jeg likevel gå for f.eks letthet på veggene ? Har noen av dere tips til meg ? Er redd innredningen ikke vil virke hvit da...

    SvarSlett
  25. Johoooo - masse nyttige tips her til meg som skal male et helt hus innvendig :)

    Tusen takk! Elsker hvitt :)

    Klem

    SvarSlett
  26. Så interessant innlegg, Kjersti!!
    Jeg har hvit base i alle tak, og egghvit på veggene..og det er irriterer å se hvordan veggene gulner..Grunnen til at jeg valgte egghvit, er at treverket rundt vinduene vi kjøpte,kom i den fargen, som de sa, standard hvitfarge..ville ha alt lik farge den gangen..Håper du iallefall får mulighet til å velge hvit base på vindusrammene, når du kjøper vinduer til det nye tilbygget:))
    Nå fikk jeg lyst til å gå over det meste med malekosten:))
    Tusen takk for koselig hilsen, og takk for sist!! Veldig hyggelig å treffe deg på messen:))
    Ønsker deg en riktig fin helg!!
    Klem Anita

    SvarSlett
  27. Utrolig kjekk blogg du har! Jeg har en liten utfordring til deg på bloggen min.Sjekk den ut om du vil!:)

    SvarSlett
  28. Hvitt er og blir helt skjønt på veggene, og du er jo så flink til å skape lunhet og varme til tross for den hvite basen. Selv har jeg forelsket meg helt i fargen Chi fra Jotun. Den er det null gulskjær i, bare en anelse svart....

    SvarSlett
  29. I love the first pictures. Beautiful all the white shades.

    SvarSlett
  30. Jeg malte nettopp veggene i min nye leilighet i Letthet fra Eggehvit. Veldig fornøyd med den lille nyanseforskjellen mellom de to. Letthet vil jeg si er hakket friskere og klarere I fargen. Anbefales!

    SvarSlett
  31. Oppskrift til deg på bloggen min i dag♥

    Klem T

    SvarSlett
  32. I like what you guys are usually up too. This type of clever work and reporting!
    Keep up the superb works guys I've included you guys to my own blogroll.

    Also visit my website; wiki.ru.wowmod.eu

    SvarSlett
  33. justified and in actuality you are your self not totally
    certain of the argument. In any case I did appreciate examining it.


    Have a look at my web blog top 10 dating websites

    SvarSlett
  34. Pretty great post. I simply stumbled upon your
    blog and wished to mention that I have truly enjoyed browsing
    your blog posts. In any case I�ll be subscribing to your feed
    and I'm hoping you write once more soon!

    Here is my site: free dating chat

    SvarSlett
  35. Terrific work! This is the type of information that should be shared around
    the web. Shame on the search engines for not positioning this post higher!

    Come on over and visit my site . Thanks =)

    Check out my blog; http://communitygardeningportphillip.net/join-the-network/groups/how-executives-can-go-for-internet-dating

    SvarSlett
  36. I cherished as much as you will receive performed proper here.

    The comic strip is tasteful, your authored subject matter stylish.
    nonetheless, you command get got an edginess over that you
    wish be delivering the following. sick certainly come further before once more as exactly
    the same nearly a lot often inside of case you defend
    this increase.

    My web site; free dating websit

    SvarSlett
  37. Hi, i think that i saw you visited my web site so i came to �return the favor�.
    I'm attempting to find things to enhance my website!I suppose its ok to use some of your ideas!!

    Feel free to visit my page; 100 free dating

    SvarSlett
  38. Good site! I really love how it is easy on my eyes and the data are well written.
    I'm wondering how I could be notified when a new post has been made. I have subscribed to your RSS feed which must do the trick! Have a nice day!

    Feel free to surf to my homepage dating personals online

    SvarSlett
  39. I have learned result-oriented things from your blog post.
    Yet another thing to I have recognized is that generally, FSBO sellers can reject an individual.
    Remember, they would prefer to not use your
    services. But if you maintain a reliable, professional partnership, offering help and
    in contact for about four to five weeks, you will usually be able to win a business
    interview. From there, a listing follows. Thanks a lot

    Feel free to visit my web-site ... www.ppgia.pucpr.br

    SvarSlett
  40. t more. Thanks

    Feel free to surf to my blog - dating sites

    SvarSlett
  41. Howdy! I'm at work surfing around your blog from my new apple iphone! Just wanted to say I love reading through your blog and look forward to all your posts! Carry on the fantastic work!

    Here is my weblog ... skype sex

    SvarSlett
  42. One thing I have actually noticed is that there are plenty of fallacies regarding the banking institutions
    intentions if talking about foreclosure. One fable in particular is the bank would like
    your house. The lending company wants your hard earned money,
    not your property. They want amount of money they loaned
    you together with interest. Preventing the bank will only
    draw the foreclosed realization. Thanks for your write-up.


    Check out my site ... facebook of sex

    SvarSlett
  43. Aw, this was a really nice post. In concept I would like to
    put in writing like this additionally � taking time and
    actual effort to make a very good article� but what can I say� I procrastinate alot and not at all seem to get something done.


    Feel free to visit my web site; facebook of sex

    SvarSlett
  44. Howdy! Do you know if they make any plugins to protect
    against hackers? I'm kinda paranoid about losing everything I've worked hard on.

    Any recommendations?

    Check out my web page - skype sex

    SvarSlett
  45. This web page is mostly a walk-by means of for the entire info you wanted about this and didn�t know who to
    ask. Glimpse right here, and also you�ll definitely discover it.


    Here is my web site: cyber sex

    SvarSlett
  46. Jeg har plutselig blitt helt besatt av hvittoner, og fikk endelig den informasjonen jeg trengte her. For å illustrere hvor hvittonenerd jeg har blitt: jeg syns dette var skikkelig interessant, og siden jeg tydeligvis har blitt litt hvitmiljøskadd, syns jeg til og med at det var morsomt. :)

    SvarSlett
  47. Fant denne bloggen her inne. Liker hvitt på veggene og har alltid gått for chi glans 10. Har glassfiberstrie på veggene og synes det ble for matt med 10. Nu er jeg igang med å male på nytt og har gått for Butinox panelmaling 15 Hvit base. Utrolig forskjell på fargen. Chi virker gul i forhold til Chi. Så kan anbefale denne malingen .

    SvarSlett
  48. Skrev feil chi. Virker gul i forhold til Hvit base panelmaling

    SvarSlett
  49. MY WEB https://www.jabsdesigntips.eu.org/

    SvarSlett