søndag 8. august 2010


Kokosfristelse...




Duften av sommer for meg, er å bli kokos. Den eksotiske kokosoljen på glassflaske er kanskje det mest ulitmate. Kombinasjonen av det søte & friske, ja det er en duft som er vanskelig å beskrive med ord.
Men hvorfor nøye seg med duften, når jeg heller kan få smaken? Det spørsmålet stilte jeg meg selv, og resultatet, ja det vil jeg gjerne dele med dere.
(For andre kokoselskere, vil jeg også anbefale kokosessens i caffelattén, eller kokosyoughurt...)




For å gjøre et siste krampetak nå før sommeren er på hell, så ønsket jeg å kombinere kokos med is, som kanskje er det de fleste forbinder med nettopp sommeren. 
Og jammen ble det ikke en perfect match!

Bland de 3 første ingrediensene (i oppskriften lenger ned) i en kjele, og varm opp til sukkeret er løst opp. Ha i eggeplommer , lime og kokosmasse, og hell alt over i en ismaskin. (det er sikkert ulike fremgangsmåter, alt avhengig av hva slags maskin man har). Og kanskje går det uten også...?










Jeg tok isen over i stålformen fra Ikea. Disse har jeg i ulike str., og jeg liker så godt storkjøkken preget på dem. Server rett fra fryseren, gjerne med litt revet limeskall på toppen, og med gode gammeldagse treskjeer!

Ooops, glemte helt å nevne frøene fra én vaniljestang;)


Håper det vil smake,
velbekomme!


Og så må jeg bare få takke dere alle for den fantastiske responsen på soverommet vårt! Herlighet, jeg hadde aldri drømt om så fine tilbakemeldinger... Kommentarer og mailer har tikket inn, og det er utrolig koselig:) Men så er dere jo noen fantastiske jenter/damer, og jeg må bare si at det betyr veldig mye å lese det dere skriver...
Her i huset har det blitt en bloggefri helg, da lillegutt på fredag måtte hentes i barnehagen med høy feber. Heldigvis hadde vi ingen planer disse dagene, så vi har kost oss masse i sofakroken.
Så tanken med å rekke Nib´s sommerutfordring, nei den rakk jeg heller ikke... ;)


Nyt søndagen...

Klem
Kjersti

24 kommentarer:

  1. Tusen takk for oppskriften!! Den SKAL prøves, jeg er nemlig som deg, en stor kokoselsker... noe som for enkelte er totalt ubegripelig - kokos?! Jeg skal legge ut oppskrift på en kake en gang med kokosbunn, og som er min absolutte favoritt!! Ingen over, ingen ved siden :)
    Fortsatt god søndag!!
    Klem Martemora

    SvarSlett
  2. Det ser så god ut. Jag måste nog införskaffa mig en glassmaskin. Jag älskar glass!!!

    Hoppas pojken mår bättre.
    Kram J

    SvarSlett
  3. Oh wow...denne opskrift lyder utrolig lækker..den må prøves af sammen med barnene :-)

    Forsat god søndag :-)

    PS: Sikke en fin blog du har!!!

    SvarSlett
  4. Jeg som ELSKER kokos MÅ bare prøve denne oppskrifta her.
    Tusen takk for at du delte den med oss :0)
    Klem Jane.

    SvarSlett
  5. Her må det anskaffes iskremmaskin!!! Det er helt klart! Men hvilket merke har du, kjersti?

    SvarSlett
  6. Hei:)

    Jeg har heller ikke selv, så låner svigermor sin;)
    Det er en Krups!

    SvarSlett
  7. Nam, dette må prøves! Jeg fikk hjemmelaget blåbæris i går og den var ikke laget ismaskin, så jeg tror skal prøve meg på kokosis snart jeg:)
    Klem

    SvarSlett
  8. Jeg mp igjen si; så fantastiske bilder du tar! Drømmer meg bort i kokosisverden :) Håper det går ann å lage uten maskin også, må nesten prøve ut det en gang!

    Klem Kaja

    SvarSlett
  9. Mmmm ... så deilig!! Jeg ELSKER kokos!!!

    klem klem
    ANETTE:)

    SvarSlett
  10. Underbara bilder som vanligt!!!

    Vilket sovrum ni har fixat, jag är mållös... UNDERBART FIIIINT!!!

    KRam L-L

    SvarSlett
  11. jeg og eldstemann prøvde oss på islaging her, men det ble for lite sjokolade smak etter vår smak.....
    ha en fin fin uke!!

    SvarSlett
  12. LJUVLIGT SNYGGA bilder, duktiga duuuuu...

    Kram josse

    SvarSlett
  13. ..jeg liker ikke kokos..men jeg eeelsker de vakre bildene og den flotte bloggen din ;))
    soverommet er bare en lekker drøm!!!
    ønsker deg ei flott uke..håper lilevennen er frisk & rask igjen :)
    klem Anne♥

    SvarSlett
  14. Mmmm det både så og hørtes nydelig ut.... Må virkelig prøves....
    klem victoria

    SvarSlett
  15. Saa flink du er! Dette baade saa og hortes nydelig ut <3
    Kokos er virkelig en optimal smak og lukt som passer sommeren godt.

    Ha en god is kveld:)
    ( maa nok ta meg til takke med kjopeis her i dag...)


    PS! Bildene du har tatt er nydelige! ...men det er de jo alltid:)

    klem Nina

    SvarSlett
  16. Oj oj, dette hørtes godt ut!!!!
    Kokos er virkelig en sommerlukt og -smak, ja! Kjempedeilig!!!

    Flotte bilder!! (Ikke at det er noe nytt ;))

    Klem fra Stine

    SvarSlett
  17. Så deilig Kjersti :-) Det så jammen rågodt ut, og smaker sikkert bedre!!

    Ha en finfin kveld, kos dere!
    Kleeem

    SvarSlett
  18. Dette ser farlig fristende ut:)) Mulig at jeg må ut å kjøpe meg en ismaskin...
    Herlige detaljer fra kjøkkenet ditt også, veldig tøft med disse storkjøkkendetaljene:))
    Og så må jeg si at soverommet ble rålekkert!!! Noe av det tøffeste jeg har sett:)) Takk for fantastisk inspirasjon!! Og tusen takk for fine ord hos meg, godt du ikke hadde gitt opp oliventreet, de er noen spennende trær å prøve seg på i vårt nordiske klima:))
    Ha en fin ukestart, Kjersti og god bedring til lillegutt!!
    Klem Anita

    SvarSlett
  19. Elskar kokos, og elskar bloggen din :)

    Klem!
    E :)

    SvarSlett
  20. Mmmmmmm, og du for et innlegg under.
    Soverommet ble helt helt fantastisk♥ du er bare så så flink vennen!

    Natti natt♥

    Klem T

    SvarSlett
  21. Mums det låter jättegott!

    Fin vecka till er!
    kram.

    SvarSlett
  22. Ojojoj...va gott!!!

    K R a M // T i n a

    ps. dina bilder är ju också som godis....för ögonen ;)

    SvarSlett
  23. Nammenam! Synd jeg har begynt på bli-kvitt-ferie-tillegget-prosjektet mitt. Is er ikke helt med i den planen...
    Nydelige bilder er det i alle fall.
    Håper lillegutt er god igjen.
    Klem fra meg

    SvarSlett
  24. Hei! Ja, det så virkelig fristende ut! Noe av det beste med sommeren er kokusyoghurten fra Tine, så isen din er nok en skikkelig sommerfristelse. Så heldig du var som fant slagbenk. Gleder meg til å se din. Jeg har malt min i fargen "lys antikk" (halvblank). Er fornøyd med resultatet. Blir spennende å se hvor jeg skal ha den når vi flytter i nytt hus, men har planer om å ha den på kjøkkenet evt gangen.. Ha en fin fin dag! :) Klem C.
    - ja, og du - så tøft soverommet ble da!

    SvarSlett