lørdag 15. mai 2010

kan jeg by på litt
hjemmelaget sitronsaft...?


Jeg fikk smake denne fantastisk gode saften av min
kjære svigrinne, og flasken var tom før kvelden kom!
Det var bare å få oppskriften, og sette igang selv;)


Den minner veldig om italiensk lemonade, 
men den er konsentrert (selvfølgelig siden det er saft), 
og blandes i vann, ca 1:10 deler...


Etter at saften var ferdig laget, var det 
bare å blande ferdig noen flasker! 
Deilig å kunne gå rett i kjøleskapet å forsyne seg 
med noe friskt og kaldt å drikke på varme sommerdager. 
(som jeg jo håper vi får mange av...)


Riv skallet (kun det gule), kok dette med vannet, 
og pakken med sitronsyre,i ca 20 min. 
Dersom du gjør dette på kvelden, la blandingen stå natten over.
Neste morgen tilsettes sukkeret i kald blanding, 
og sitronsaften fra de 4 sitronene presses presses også i.
Til slutt siles alt, så man får bort skall og eventuelle steiner...

Jeg lover, dette kommer til å bli en favoritt i sommer!

Og ja, jeg vet der er mye sukker, men den skal jo blandes
ut, så tror ikke den er så mye værre en vanlig kjøpesaft!
Jeg kan i allefall love at den er mye bedre;)


Da håper jeg det vil smake!


Nyt lørdagen,
her er det stryking av 
bunadskjorte som står for tur:)

Klem
Kjersti


31 kommentarer:

  1. Mmmmm denne gleder jeg meg til å prøve!
    Ønsker deg en super dag.
    Klem Tonje

    SvarSlett
  2. mums så gott!!
    jag som älskar citron!

    znygga bilder, som vanligt ;)
    jag har minsann köpt mig en dymo jag med :-) det är en rolig leksak!
    gjorde ett bröllopskort som blev himla snyggt!

    njut lördagen, och din goda saft.

    SvarSlett
  3. Vilken uppfriskande dryck :)
    Vi har ett citronträd som burit frukt Tre stycken citroner på årets skörd, det hade ju varit kul att göra saft på dessa :)

    Hoppas du får en toppenhelg.
    Vi ska fota gårdagensprojekt som kom till efter några glas vin och bra musik :)

    Kram på dig och trevlig lördag

    SvarSlett
  4. Det er fordi solen bestemte seg for å velsigne vestlandet litt:)
    Dere har jo sjøen og den kunne jeg tenke meg litt nærmere:)
    Klem

    SvarSlett
  5. Nam nam...den ser og høres utrolig deilig ut! Kan tenke meg at den blir en stor favoritt på varme sommerdager ja. Skal prøve den jeg også!:) Håper dere får en fin dag! Klem H

    SvarSlett
  6. Høres herlig ut! Må nok prøves i løpet av sommeren! Og så var det en stilig blanding med flasker og dymoskrift. Ha en riktig fiiiin lørdag!

    SvarSlett
  7. vakre bilder kjersti!!

    dette høres/ser kjempegodt ut!

    ha en flott lørdag. her lader vi opp til fotballbursdag for 18 stk sju åringer... hjelpes meg...:-)

    klem beate

    SvarSlett
  8. .hørtes leskende god ut!
    Ja, takk til mye sukker (haha..)

    Klem og god lørdag til deg!

    SvarSlett
  9. Deilig! Heimelaga limonade er supergodt! Denne skal eg prøve!

    Berre eit lite spm: skal ikkje blandinga varmast, slik at sukkeret løyser seg opp?

    God dag til deg!

    SvarSlett
  10. Dette hørtes veldig godt ut:D Må prøves ut en dag:)

    Ha en kjempe fin lørdag!

    Silje

    SvarSlett
  11. Den må prøves ja - kan se for meg en varm sommerdag hvor jeg slapper av i hengekøya med et duggfriskt glass sitronsaft i hånda...med isbiter :) *drømmedrømme*

    SvarSlett
  12. Hej!
    Tack för kommentaren på min blogg, och tack det samma! =)

    Lemonad är ju bara sååå gott. Ska absolut pröva detta recept!

    Trevlig lördag!
    Kram Mia

    SvarSlett
  13. Det frister ihvertfall når du har sånne delikate bilder av det:)

    http://tessi-la-la-land.blogspot.com/

    SvarSlett
  14. Så deilig det hørtes ut vennnen. Sitronsaft er så vannvittig godt! :-)

    Ha en super dag ♥ Og GOD 17 mai!

    Klem

    SvarSlett
  15. mmmm, lemonode... Finnes jo ikke så mye mer forfriskende når sommeren kommer! Vakre bilder som alltid, koser meg "på besøk" hos deg:-) Fortsatt god helg og deilig 17.mai til deg! Klem, Laila

    SvarSlett
  16. Mmm, hørtes godt ut, men EN KILO SUKKER!!!? Jeeezez! Nydelige flasker med etiketter på:-)
    Ønsker deg en fin 17. Mai!
    Hilsen Jeanette:-)

    SvarSlett
  17. Nå skal det jammen lages sitronsaft
    her i hjemmet!!!
    Og jeg som elsker søtsaker med sitronsmak ;)
    Ønsker deg en nyydelig lørdag. Jeg skal ut å handle blomster til beddet mitt nå :) Klarer ikke vente lenger med å plante ut nå.

    Klem Marie

    SvarSlett
  18. Hei.
    Så fin blogg du har, kom tilfeldigvis over den hos en annen blogger. Jeg titter videre her hos deg... flotte bilder du viser frem!
    Klem C.

    SvarSlett
  19. Ååå så gott! Måste testa. En snabb fråga: hur många gram är det i en norsk citronsyrepåse?

    SvarSlett
  20. Dette er bare helt fantastisk, og snaker masse av SOMMER!!! Nyt helgen!

    SvarSlett
  21. Fantastikse bilder Kjersti!
    Nå skal jeg på butikken og kjøpe sitroner:)
    Ha en superdeilig helg og en kjempehyggelig 17. mai:)
    Stor klem til lillegutt:)
    Klem Camilla Marie

    SvarSlett
  22. Håller med andra, fina bilder!
    Måste bara testa saften. /Elin

    SvarSlett
  23. Så kule flasker! Hørtes veldig godt og sommerslig ut! Ha en fin helg ;)

    SvarSlett
  24. tusen takk for tips!!
    hørtes og så kjempe godt ut!

    SvarSlett
  25. Åja, det kan du gjerne ;)
    Denne må jeg prøve!! Elsker lemonader, juicer og saft!
    Og så dekorative de flaskene var!!!

    Hilsen Stine

    SvarSlett
  26. mmmm....det hørtes deilig og forfriskende ut!!
    bildene dine er råfine, og flaskene var utrolig stilige med dymo-merking :)
    klem fra Barbro

    SvarSlett
  27. Det så kjempe fristende ut! Og tenk så koselig å kunne ha med seg en flaske hjemmelaget saft i vertinnegave når man skal på besøk. Takk for oppskrift. Må prøves.
    Klem Hanne Mette

    SvarSlett
  28. Nei, så fantastisk! Det høyres jo rett og slett enkelt ut :)
    takk for tipset!

    SvarSlett
  29. Det ser yammie ut. :)

    Hittade hit från IN MY HOUSE blogg så det är första gången jag är på besök här och inte lämnar jag din sida tomhänt heller :) Ett nytt recept på citronsaft. Mums. Detta ska provas. Säkert perfekt att svalkas med i sommarsolen :)

    TAck! Och in hit blir det fler besök.


    Kram >Fröken M

    SvarSlett
  30. Den fikk jeg av mamma for lengesiden! Kjeeeempegod! Så lurt å ha i slike flasker:)

    SvarSlett
  31. Tusen takk for nydelig oppskrift! Denne var virkelig forfriskende!
    Flott blogg du har med mange fine bilder!

    SvarSlett